Hitta din butik
Meny
  1. Start
  2. Hållbarhet />
Behöver du hjälp? Kontakta oss här

Hållbarhet

Designtorget strävar efter att erbjuda prisvärda produkter av hög kvalitet. En viktig del i vårt arbete speglas också av vårt förhållningssätt gällande hållbarhet och transparens i förädlingsprocessen - vi kallar det Klarhet! 

Affärsidé

Designtorget erbjuder designprodukter i inspirerande miljöer till människor som vill upptäcka design och formgivare.

Designtorget är en marknadsplats som gör det möjligt för formgivare att göra verklighet av goda idéer och introducera dem för marknaden. Designtorget jobbar med konceptutveckling och produktion såsom med traditionellt inköp och försäljning. Utöver det så rymmer affärsidén en strävan efter att faktiskt göra skillnad för svensk design, att vara en hävstång för unga formgivare och att vara en aktiv och engagerad part i designsveriges blomstrande utveckling.

Mer specifikt väljer vi regelbundet ut nya produkter från kända och okända formgivare och tar in dem till försäljning. Produkterna väljs ut av vår jury och grundkraven, förutom att vi gärna vill vara först med att ha produkten i vårt sortiment, är att de ska passa in i konceptet stilmässigt, hålla en hög kvalitet och vara hållbara ur produktionsperspektiv. De får gärna vara kreativa och nyskapande. Alltid med en egen historia. Hur länge varorna finns till försäljning beror både på efterfrågan och på överenskommelsen med formgivaren. Relationen till de formgivare och leverantörer vi samarbetar med värderar vi nämligen oerhört högt.

 

Vad är hållbarhet för Designtorget?

Designtorget strävar efter att erbjuda prisvärda produkter av hög kvalitet. En viktig del i vårt arbete speglas också av vårt förhållningssätt gällande hållbarhet och transparens i förädlingsprocessen - vi kallar det Klarhet! 

Designtorgets hållbarhetsprogam Klarhet bygger på ett åtagande om tydlighet och transparens i kommunikationen kring hur vi arbetar för en mer hållbar och rättvis värld. Hållbarhet ska vara en självklar del i de affärsmöjligheter vi skapar och i vår kommunikation med våra kunder. Vi vill vara tydliga om vår påverkan och hur långt vi har kommit på resan mot en hållbar verksamhet. Ambitionen är att bidra till lösningar på en del av de globala utmaningar som vi tillsammans står inför och på så sätt bli vi också relevanta i framtiden. Hållbarhet för oss omfattar miljö, människor och möjligheter.

 

Designtorgets tre fokusområden för Klarhet

 

Våra 6 löften

Miljö

1. Designtorget ska vara en motpol mot ohållbar konsumtion.

2. Designtorget gör det enklare för alla att göra hållbara val.

Människor

3. Långsiktighet är grunden för våra relationer och beslut.

4. Mångfalden i vårt samhälle ska synas i sortimentet och bland medarbetarna.

Möjligheter

5. Skapa affärsmöjligheter och/eller affärsmodeller som är hållbara”

6. Stödja innovation och entreprenörskap/egenföretagande som leder till hållbara lösningar”.

 

MiljöEn motpol mot ohållbar konsumtion

 

Löfte

  1. Designtorget ska vara en motpol mot ohållbar konsumtion.
  2. Designtorget gör det enklare för alla att göra hållbara val.

 

Varför är detta viktigt?

Dagen då vi förbrukat vår planets förnybara resurser inföll rekordtidiga 1 augusti 2018. Globalt lever vi som om vi hade 1,7 planeter till vårt förfogande och i Sverige som om vi hade ca 4 planeter (WWF, 2018). Varje år hamnar 8 miljoner ton plast i våra hav och endast 14 procent av plastförpackningarna runt om i världen återvinns (World Economic forum, 2016).


Människors användning av fossila källor som t.ex. kol, olja och gas har gjort att klimatförändringarna accelererat i en enorm takt jämfört med de naturliga skiftningarna i temperatur som vår planet går igenom i cykler. Den globala uppvärmningen som vi nu är mitt i får enorma följder som havsnivåhöjningar, skogsbränder, stormar och extremtemperaturer. Forskare vid Stockholm Resilience centre (2019) varnar idag för att jorden riskerar att hamna i ett tillstånd av självuppvärmning redan vid en global uppvärmning av 2 grader. Tillståndet kallar de för ”hothouse earth” och kommer leda till katastrofala effekter som havsnivåhöjningar på upp till 60 meter (Stockholm resilience centre, 2019).

 

Långsiktiga Mål

  • Majoriteten av produkter som vi säljer håller en livstid och kan gå i arv eller säljas vidare.
  • 100 procent av Designtorgets egna produktlinje ska vara hållbar enligt bedömningskriterierna för hållbart sortiment.
  • 50 procent av DT:s produkter ska innehålla A-klassade material och 100 procent minst B-klassade 
  • 100 procent av ätbart sortiment ska vara ekologiskt.

 

MänniskorMångfald rättvisa & långsiktiga relationer

 

Löfte

  1. Långsiktighet är grunden för våra relationer och beslut.
  2. Mångfalden i vårt samhälle ska synas i sortimentet och bland medarbetarna.

 

Varför är detta viktigt?

Konflikter, naturkatastrofer och förtryck har gjort att över 20 miljoner människor i vår värld befinner sig på flykt. (UNHCR/FIGURES AT A GLANCE). I Sverige har vi gått från att ha varit ett relativt homogent samhälle till ett mångkulturellt på bara en generation. Samtidigt ökar orättvisorna och 70 % av världens befolkning lever i länder där klyftorna har ökat de senaste trettio åren. (OXFAM EVEN IT UP, 2016). Orättvisorna rör allt från möjligheten till egenförsörjning, utbildningsnivå och möjligheten att aktivt delta i samhället.

 

Långsiktiga Mål

  • Positiv påverkan och bra villkor för dem som lever och arbetar i leveranskedjan.
  • 100 procent av DT:s sortiment ska vara godkända enligt kriterier för goda produktionsförhållanden
  • Skapa ett sortiment och en arbetsplats där mångfald och lika rättigheter är en självklarhet.
  • Långsiktiga relationer med formgivare, leverantörer och medarbetare.
  • Skapa en sund arbetsplats där medarbetarna, känner stolthet, trygghet och inspiration

 

Möjligheter - Marknadsplats för innovation och hållbara affärsmöjligheter

 

Löfte

  1. Skapa affärsmöjligheter och/eller affärsmodeller som är hållbara
  2. Stödja innovation och entreprenörskap/egenföretagande som leder till hållbara lösningar

 

Varför är detta viktigt?

De akuta globala utmaningar som vi står inför kräver nya sätt att göra affärer. För Designtorget innebär det att vi måste skapa affärsmöjligheter som är hållbara för så många som möjligt. En del i detta är att premiera nya innovativa lösningar på hållbarhetsproblem så som matsvinn genom produkter som till exempel regrowth. En annan del är att stödja entreprenörskap och företagande genom att arbete med närproducerat och småskaligt.

 

Långisiktiga Mål

  • Stödja innovation och entreprenörskap/egenföretagande.
  • Närproducerad och ny design
  • Utveckla en produktlinje som löser hållbarhetsproblem (regrowth)