Designtorget Integritetspolicy
På Designtorget värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd (t ex skulle vi aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag). Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.
Med hjälp av innehållsförteckningen nedan kan du lätt navigera till de avsnitt som är av särskilt intresse för dig.
Innehållsförteckning
Designtorget Integritetspolicy. 1
Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?. 2
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?. 2
Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund eller besökare på designtorget.se och för vilket ändamål (varför)?. 2
För ändamålet att kunna hantera beställning/köp. 2
För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser. 4
För att kunna hantera och följa upp kundserviceärenden. 5
För utbildnings- och kvalitetsändamål vid eller efter kontakt med Designtorgets kundservice. 6
För marknadsföring i digitala kanaler såsom sökmotorsmarknadsföring, sociala medier och banner-annonsering. 7
För ändamålet att kunna lämna information om och marknadsföra produkter och tjänster. 8
För att kunna genomföra och hantera deltagande i tävlingar. 8
För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort. 9
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst, utföra produktansvarsutredningar eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget eller olyckor som inträffat. 10
För att kunna leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster. 11
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?. 12
Automatiserat beslut och profilering. 12
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?. 12
Var behandlar vi dina personuppgifter?. 13
Vad har du för rättigheter som registrerad och hur nyttjar du dem?. 13
Så här nyttjar du dina rättigheter. 13
Hur hanterar vi personnummer?. 14
Hur skyddas dina personuppgifter?. 14
Vad innebär det att Integritetsskyddsmyndigheten är tillsynsmyndighet?. 14
Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Designtorget AB, org. nummer: 556508-3267 med adress Dalagatan 100, 113 43 Stockholm är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en levande fysisk person. T ex kan bilder och ljudupptagningar som behandlas vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t ex IP-nummer) är personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund eller besökare på designtorget.se och för vilket ändamål (varför)?
För ändamålet att kunna hantera beställning/köp
Kategorier av personuppgifter
· Namn.
· Personnummer.
· Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post och telefonnummer).
· Betalningshistorik.
· Betalningsinformation.
· Köpinformation (t ex vilken vara som har beställts, från vilken leverantör den har köpts, eller om varan ska levereras till en annan adress).
· IP-adress, geografisk information om enheten och webbläsarinställningar.
Behandlingar som utförs
· Leverans (inklusive tillhandahålla leveransalternativ, avisering och kontakter rörande leveransen).
· Hantering av betalning (inklusive analys av möjliga betallösningar vilket kan innefatta en kontroll gentemot betalningshistorik).
· Hantering av reklamations- och garantiärenden.
Laglig grund: Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Ja enligt köpeavtalet, om vi inte får behandla dina personuppgifter kan vi inte genomföra ditt köp.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Ja, om vi inte får behandla dina personuppgifter är det inte möjligt att ingå avtal om köp.
Lagringsperiod: Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 36 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden.
Mottagare av uppgifter: Leverantörer av IT-tjänster, såsom e-handelsplattform, CRM-system och system för val och bokning av leverans samt betaltjänstleverantör och speditör.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig i samband med att du genomför ett köp. Från extern källa i samband med kontroll av din adress.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser.
Kategorier av personuppgifter
· Betalningshistorik.
· Betalningsinformation.
· Din korrespondens som är relevant för Designtorget i att uppfylla den rättsliga förpliktelsen ifråga.
· Uppgift om köptidpunkt, köpställe, eventuellt fel/klagomål.
Behandlingar som utförs
· Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t ex bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet, vilka kan kräva framtagande av kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser vid exempelvis en defekt eller hälsovådlig vara).
Laglig grund: Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Ja, vi måste kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt exempelvis bokföringslagen och produktansvarslagen.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej
Lagringsperiod: Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en
tid om 36 månader därefter, om inte lag kräver att uppgifterna lagras längre.
Mottagare av uppgifter: Transportörer och leverantör av IT system, e-handelsplattform, affärssystem och CRM-system samt betaltjänstleverantör.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig vid genomförande av köp eller vid kontakt med Designtorget.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För att kunna hantera och följa upp kundserviceärenden.
Kategorier av personuppgifter
· Namn.
· Personnummer.
· Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post och telefonnummer).
· Din korrespondens i ärendet och eventuell feedback som du lämnar.
· Uppgift om köptidpunkt, köpställe, ordernummer, eventuellt fel/klagomål.
· Uppgift om ditt kundserviceärende.
· Tekniska uppgifter om din utrustning.
· Information som du uppger i ditt ärende till oss, t ex hälsodata såsom allergiska reaktioner och hälsotillstånd.
Behandlingar som utförs
· Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier).
· Identifiering.
· Utredning av eventuella klagomål- och supportärenden (inklusive teknisk support).
· Uppföljning av Designtorgets hantering av ditt ärende.
· Automatisk uppringning när det är din tur i telefonkön.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundserviceärenden.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej, men om du inte lämnar dina personuppgifter kommer vi inte kunna hantera ditt kundserviceärende.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej
Lagringsperiod: Till dess att kundserviceärendet har avslutats och för en tid om 36 månader
därefter.
Mottagare av uppgifter: Våra leverantörer av ärendehanteringssystem, CRM-system, e-handelsplattform, telefonisystem, säkra meddelanden samt betaltjänstleverantör och externa kundserviceagenter.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig vid genomförande av köp eller vid kontakt med Designtorget.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För utbildnings- och kvalitetsändamål vid eller efter kontakt med Designtorgets kundservice.
Kategorier av personuppgifter
· Namn.
· Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post och telefonnummer).
· Din korrespondens i ditt ärende.
· Uppgift om ditt kundserviceärende.
· Dina svar i genomförd kundnöjdhetsenkät eller övrig feedback i relation till din kontakt med Designtorget.
Behandlingar som utförs
· Utskick av kundnöjdhetsenkät för att följa upp Designtorgets hantering av ditt ärende.
· Genomgång av antal inkomna svar från kundnöjdhetsenkät för att förbättra vår service.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att spela in telefonsamtal i utbildnings- och kvalitetssyfte, samt av säkerhetsskäl.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej, men om du inte lämnar dina personuppgifter kommer vi inte kunna hantera ditt kundserviceärende via telefon.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
Lagringsperiod: Information avseende besvarad enkät lagras under 90 dagar efter avslutat kundserviceärende.
Mottagare av uppgifter: Vår leverantör av ärendehanteringssystem, säkra meddelanden och externa kundserviceagenter.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig, när du kommunicerar med Designtorget i ditt kundserviceärende.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För marknadsföring i digitala kanaler såsom sökmotorsmarknadsföring, sociala medier och banner-annonsering.
Kategorier av personuppgifter
· Information som inhämtas via cookies, såsom IP adress, information om din webbläsare och den enhet du använder och användar-ID.
Behandlingar som utförs
· Samla in och överföra personuppgifter till våra marknadsföringspartners för att kunna visa riktade annonser i sociala medier och andra digitala plattformar och webbplatser.
· Analysera och utvärdera annonskampanjer och fatta beslut om förändringar av annonskampanjer för att optimera resultatet av desamma.
Laglig grund: Samtycke som inhämtas via en cookie-banner när du besöker designtorget.se
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
Lagringsperiod: Se Designtorgets Cookie Policy för information om lagringstid för cookies.
Mottagare av uppgifter: Leverantör av sökordsannonsering, partner för digital strategi och mediebyrå.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig, när du klickar runt på vår hemsida.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Ja, läs mer under rubriken ”Automatiserat beslut och profilering”.
För ändamålet att kunna lämna information om och marknadsföra produkter och tjänster.
Kategorier av personuppgifter
· E-postadress
· Telefonnummer
· Köphistorik
· Information som inhämtas via cookies, såsom IP adress, information om din webbläsare och den enhet du använder och användar-ID.Din interaktion med oss, exempelvis om du öppnat ett mail från oss, om köp har genomförts som följd av nyhetsbrev, vilken information i nyhetsbrevet som varit av intresse för dig.
· Information om övergiven varukorg.
Behandlingar som utförs
· Skicka nyhetsbrev
· Utveckla och dela relevanta erbjudanden med dig, exempelvis baserat på din interaktion med oss eller i samband med din födelsedag.
· Analyser av de uppgifter vi samlar in för ändamålet. Baserat på de uppgifter vi samlar in (t ex köphistorik, kontaktuppgifter, bostadsort, ålder och kön) sorteras du in i en kundgrupp (sk kundsegment) för vilket analyser sedan görs både på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade eller pseudonymiserade data och på individnivå. Insikterna från analysen ligger till grund för vilka produkter som rekommenderas, erbjudanden som riktas till dig, affärsplanering samt optimering av kundupplevelsen.
Laglig grund: Samtycke som inhämtas i samband med att du väljer att prenumerera på nyhetsbrev.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej, men om du inte lämnar dina personuppgifter till oss kan du inte ta emot nyhetsbrev.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej.
Lagringsperiod: till dess att du avregistrerar dig från utskick eller om du har varit inaktiv i 24 månader.
Mottagare av uppgifter: Leverantör av e-handelsplattform och CRM-system.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig, när väljer att prenumerera på nyhetsbrev.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För att kunna genomföra och hantera deltagande i tävlingar.
Kategorier av personuppgifter
· Namn.
· Kontaktuppgifter (t ex adress, e-post och telefonnummer).
· Uppgifter lämnade i tävlingsbidrag, inklusive tidpunkt för tävlingsbidraget.
· Namn eller alias (exempelvis på sociala medier) som du anger för att delta i en tävling.
· Information om genomförda köp, när det är relevant för tävlingen.
Behandlingar som utförs
· Kommunikation innan och efter deltagande i en tävling (t ex bekräftelse på anmälningar, frågor eller utvärderingar).
· Valet av vinnare och förmedling av eventuella vinster (t ex utbetalningar eller resebokningar).
· Insamling av statistik om deltagande i spel, denna statistik sammanställs på helt anonym basis.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt
berättigade intresse av att hantera ditt deltagande i tävlingar.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej, men om vi inte får behandla dina personuppgifter så kan du eventuellt inte delta i tävlingen.
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej
Lagringsperiod: Under den tid som tävlingen, spelet eller eventet (inklusive ev utvärdering) pågår.
Mottagare av uppgifter: Leverantör av IT-tjänster såsom CRM system samt de system som används för administration av tävlingen och eventuell samarbetspartner i samband med detsamma samt sociala medier.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig i samband med att du deltar i tävlingen.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system för kundkollektivet i stort.
Kategorier av personuppgifter
· Ålder.
· Kön.
· Bostadsort.
· Kontaktuppgifter (såsom e-post och telefonnummer).
· Korrespondens och feedback avseende våra tjänster och produkter.
· Köp- och användar-genererade data (t ex klick- och besökshistorik).
· Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar (t ex språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform).
· Information om hur du har interagerat med oss, dvs hur du har använt tjänsten, var och hur länge olika sidor besökts, svarstider, nedladdningsfel, hur du når och lämnar tjänsten etc.
Behandlingar som utförs
· Anpassning av tjänster för att bli mer användarvänliga (t ex ändra användargränssnittet för att förenkla informationsflödet eller för att lyfta fram funktioner som ofta används av kunder i våra digitala kanaler).
· Framtagande av underlag i syfte att förbättra varu- och logistikflöden (t ex genom att kunna prognostisera inköp, lager och leveranser).
· Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vårt sortiment.
· Framtagande av underlag för att utveckla och förbättra vår resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv (t ex genom att effektivisera inköp och planering av leveranser).
· Framtagande av underlag i syfte att planera ny- och eventuella av-etableringar av butiker och lager.
· Ge våra kunder möjligheten att påverka vårt sortiment.
· Framtagande av underlag för att förbättra IT-system i syfte att generellt höja säkerheten för företaget och våra besökare/kunder.
· Analyser av de uppgifter vi samlar in för ändamålet. Baserat på de uppgifter vi samlar in (t ex köphistorik, kontaktuppgifter, ålder och kön) sorteras du in i en kundgrupp (sk kundsegment) för vilket analyser sedan görs på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade eller pseudonymiserade data, utan någon koppling till dig som individ. Insikterna från analysen ligger till grund för vilka produkter som köps in, affärsplanering och optimering av kundupplevelsen.
Laglig grund: Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra kunders berättigade intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster, produkter och system.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej
Lagringsperiod: Från insamlandet och för en tid om 36 månader därefter.
Mottagare av uppgifter: Leverantörer av IT-system, e-handelsplattform, affärssystem, CRM-system, betaltjänstleverantörer, BI system och analystjänster
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Dig, via cookies, eller de IT-system som Designtorget använder för hantering av dina uppgifter, exempelvis system för e-handeln.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Ja. Vi analyserar och drar slutsatser om våra kunder och deras köpbeteenden (kundkollektivet i stort) för att utveckla vår verksamhet samt våra produkter och tjänster. Läs mer under rubriken ”Automatiserat beslut och profilering”.
För att kunna förhindra missbruk av en tjänst, utföra produktansvarsutredningar eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget eller olyckor som inträffat.
Kategorier av personuppgifter
· Kontaktuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer.
· Personnummer.
· Bilder.
· Köp- och användargenererade data (t ex klick- och besökshistorik).
· Tekniska data rörande enheter som används och dess inställningar (t ex språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform).
· Uppgifter om hur våra digitala tjänster används.
· Uppgift om dina kundserviceärenden.
· Anledning till tillträdesförbud.
· Uppgifter som följer av beviljat beslut om tillträdesbeslut.
Behandlingar som utförs
· Förhindrande och utredning av eventuella bedrägerier eller andra lagöverträdelser (t ex incidentrapportering i butik och uppföljning av dina kundserviceärenden).
· Förhindrande av skräppostutskick, phishing, trakasserier, eller andra åtgärder som är förbjudna enligt lag eller våra köp-, eller tjänstevillkor.
· Skydd och förbättring av vår IT-miljö mot angrepp och intrång.
· Skydd och förbättring av miljö i varuhusen i förebyggande och utredning av olyckor samt utredning av produktansvar.
· Ansöka om och upprätthållande av ett beviljat tillträdesförbud (i enlighet med gällande lagstiftning).
Laglig grund: Fullgörande av rättslig förpliktelse (om sådan föreligger), fastställande av rättsliga anspråk (om sådana föreligger), alternativt berättigat intresse. Ifall ingen rättslig förpliktelse föreligger är behandlingen nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att förhindra missbruk av en tjänst eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Ja
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej
Lagringsperiod: Från insamlandet och för en tid om upp till 36 månader därefter.
Mottagare av uppgifter: Till behörig tredje part för att förebygga och utreda olyckor samt för produktansvarsutredningar.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Cookies, Designtorgets IT-system för e-handel, m.m.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Nej
För att kunna leverera en personligt anpassad upplevelse av våra tjänster
Kategorier av personuppgifter
· Cookies som lagrar IP-adress och användarID.
· IP-adress samt köp- och användar-genererade data (t ex klick- och besökshistorik).
Behandlingar som utförs
· Skapandet av ett för dig personligt anpassat innehåll, t ex genom relevanta produkt-rekommendationer och andra liknande åtgärder som innebär en förenkling för dig.
· Analyser av de uppgifter vi samlar in för ändamålet. Baserat på de uppgifter vi samlar in (t ex köp- och klickhistorik) gör vi en analys på aggregerad- och individnivå. Insikterna från analysen ligger till grund för att vi ska kunna presentera relevant innehåll för dig och optimera upplevelsen både för dig som individ och för kundkollektivet i stort.
Laglig grund: Samtycke som inhämtas via en cookie-banner när du besöker designtorget.se
Skyldighet att lämna personuppgifter till oss? Nej
Nödvändigt att lämna personuppgifter för att ingå ett avtal? Nej
Lagringsperiod: Se Designtorgets samtyckesbanner på hemsidan för information om lagringstid för cookies.
Mottagare av uppgifter: Designtorgets leverantör för e-handelsplattform samt webbsida samt verktyg som används för att genomföra analyser som beskrivs ovan.
Överföring av personuppgifterna till tredjeland: Ja.
Uppgifterna är insamlade från: Cookies, samt Designtorgets IT-system för e-handel och webbsida.
Automatiserat beslutsfattande (inklusive profilering): Ja. Vi analyserar och förstår dina köpbeteenden baserat på tidigare köp, demografi och geografi samt din interaktion med oss och vår kommunikation med dig för att förutsäga vilka erbjudanden som kan vara mest intressanta för dig. Läs mer under rubriken ”Automatiserat beslut och profilering”.
Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). Information om var uppgifter inhämtats och om de kommer från tredje part finns i varje ruta under rubriken ”Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund eller besökare på designtorget.se och för vilket ändamål (varför)?”.
Automatiserat beslut och profilering
Profilering innebär att vi analyserar information om dig för att bedöma personliga egenskaper, det gör att vi kan förstå dig som kund och skapa så bra erbjudanden som möjligt för dig. Information om vilka ändamål vi utför profilering för framgår av rutorna under rubriken ” Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund eller besökare på designtorget.se och för vilket ändamål (varför)?”. Profileringsaktiviteter som vi utför är:
• Analysera och förstå dina köpbeteenden baserat på tidigare köp, demografi och geografi samt din interaktion med oss och vår kommunikation med dig för att förutsäga vilka erbjudanden som kan vara mest intressanta för dig.
• Förstå vilka köpkanaler, exempelvis online eller i varuhus, du föredrar utifrån ditt köpbeteende och ge dig erbjudanden anpassade för den köpkanalen.
• Analysera och dra slutsatser om våra kunder och deras köpbeteenden (kundkollektivet i stort och individnivå) för att utveckla vår verksamhet samt våra produkter och tjänster.
Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Personuppgiftsbiträden. I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra tjänster delar vi dina personuppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Information om vilka parter vi delar dina uppgifter med finns i varje ruta under rubriken ”Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund eller besökare på designtorget.se och för vilket ändamål (varför)?”.
Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och åtar sig att följa våra säkerhetskrav samt begränsningar och krav avseende internationell överföring av personuppgifter.
Personuppgifter kan också komma att delas med tredje part med ändamålet att förebygga och utreda olyckor samt för produktansvarsutredningar. Detta görs med ett berättigat intresse där vi för våra kunders bästa i form av hälsa och säkerhet avser bidra till ökad säkerhet i våra varuhus.
Företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas, utan det företagets integritetspolicy sätter ramarna för deras behandling. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
1) Statliga myndigheter (polisen, Skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
2) Företag som ombesörjer allmänna varutransporter (logistikföretag och speditörer)
3) Företag som erbjuder betallösningar (kortinlösande företag, banker och andra betaltjänstleverantörer).
4) Försäkringsgivare som tillhandahåller försäkringar för vissa av våra produkter.
Företag inom Åhléns-koncernen. För att ha möjlighet att erbjuda de produkter och tjänster som tillhandahålls av andra bolag inom koncernen kan personuppgifter överföras till andra bolag som ingår i koncernen.
Var behandlar vi dina personuppgifter?
Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES. Trots detta kan det förekomma tredjelandsöverföring inom vissa behandlingar. Oavsett i vilket land dina personuppgifter behandlas vidtar vi rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES. I de fall personuppgifter behandlas utanför EU/EES garanteras skyddsnivån antingen genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av s.k. lämpliga skyddsåtgärder. Om du vill få mer information om de skyddsåtgärder som har vidtagits är du välkommen att kontakta oss via mail på kundservice@designtorget.se .
Vad har du för rättigheter som registrerad och hur nyttjar du dem?
Du har flera rättigheter som följer av Dataskyddsförordningen, i tabellen nedan beskrivs dessa rättigheter i korthet. Mer information om dina rättigheter finns på IMYs hemsida: De registrerades rättigheter. Om du har frågor kan du kontakta oss via kundservice@designtorget.se.
Så här nyttjar du dina rättigheter
Använd formuläret som du finner här.
Rätt till information
Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vilket vi ger dig genom denna integritetspolicy.
Rätt till tillgång (registerutdrag)
Du har rätt att få tillgång till de personuppgifter vi behandlar om dig, det kan du få genom att begära ett registerutdrag.
Rätt till rättelse
Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.
Rätt till radering
Du kan i vissa fall få dina personuppgifter raderade. Skulle vi vara förhindrade att tillmötesgå en begäran om radering kommer vi i stället att blockera personuppgifterna från att kunna användas till andra syften än det syfte som hindrar den begärda raderingen.
Rätt till begränsning
Du har i vissa fall möjlighet att kräva begränsning av behandlingen av dina personuppgifter, till exempel om du har invänt mot behandlingen eller mot en intresseavvägning. Genom att begära en begränsning har du, i vart fall under en viss tid, möjlighet att stoppa oss från att använda uppgifterna annat än för att exempelvis försvara rättsliga anspråk. Du kan även hindra oss från att radera uppgifterna, till exempel om du behöver uppgifterna för att kräva skadestånd.
Rätt att återkalla samtycke
Om vår behandling av dina personuppgifter grundar sig på ditt samtycke kan du när som helst återkalla samtycket genom att exempelvis ändra dina cookie-inställningar på designtorget.se eller enligt den information du fått när du lämnat ditt samtycke. Hör av dig till oss om du har funderingar kring hur du kan återkalla ditt samtycke. Återkallande av samtycket påverkar inte lagligheten av behandlingen av dina personuppgifter som skett innan återkallandet.
Rätt till dataportabilitet
Om vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig har du rätt att begära att få de uppgifter som rör dig och som du har lämnat till oss överförda till en annan personuppgiftsansvarig (sk dataportabilitet). En förutsättning för dataportabilitet är att överföringen är tekniskt möjlig och kan ske automatiserat.
Rätt att göra invändningar mot viss typ av behandling
Du har alltid rätt att slippa direktmarknadsföring och att invända mot all behandling av personuppgifter som bygger på en intresseavvägning.
Berättigat intresse: I de fall vi använder berättigat intresse som laglig grund för ett ändamål har du möjlighet att invända mot behandlingen.
Direktmarknadsföring: Du har möjlighet att invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring.
Hur hanterar vi personnummer?
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor utsträckning som möjligt genom att, i de fall det är tillräckligt, i stället använda ditt födelsenummer.
Hur skyddas dina personuppgifter?
Vi använder tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem. Vi utvärderar löpande våra system och rutiner samt policys för att säkerställa att de är säkra och skyddade.
Vad innebär det att Integritetsskyddsmyndigheten är tillsynsmyndighet?
Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten. Detta kan ni göra via imy@imy.se. För mer information om hur ni kontaktar Integritetsskyddsmyndigheten se: https://www.imy.se/om-oss/kontakta-oss/.
Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål eller kategorier av personuppgifter) eller uppdateringar som inte är av avgörande betydelse för behandlingen men som kan vara av avgörande betydelse för dig, kommer du att få information på åhlens.se och via e-post (ifall du har angivet e-post) i god tid innan uppdateringarna börjar gälla. När vi tillgängliggör information om uppdateringar kommer vi även att förklara innebörden av uppdateringarna och hur de kan påverka dig.
E-post: kundservice@designtorget.se
Telefon: 08-518 074 27
Webb: designtorget.se/kontakt
*Integritetspolicyn fastställdes av Designtorget AB den 23102024.