Betala med Klarna & Swish
ARCHIVE SALE - Upp till 50% rabatt!
Fraktfritt till ombud över 499kr

DT 30 år

I år fyller Designtorget 30 år och det är med stor glädje som vi ser tillbaka på tre decennier av designtrender och designkultur. Det hela började år 1993 när Designtorget grundades, med målet att skapa en marknadsplats för form och innovation. Sedan dess har Designtorget utvecklats till en välkänd destination för design, med produkter från både etablerade och nya formgivare. I den här artikeln gör vi en djupdykning i Designtorgets framgångar, utmaningar och vad som kommer att hända i framtiden. En början på ett helt år fyllt av firande!

Hur arbetslöshet, en hopplös yta och några lastpallar lade grunden för en svensk succé 

Historien om Designtorget började med en stor och, vad det verkade, hopplös yta på bottenplanet i Kulturhuset i Stockholm. Året var 1993. Sverige var mitt i en galopperande lågkonjunktur när en arkitekt med starkt kulturintresse fick i uppdrag att göra något åt utrymmet. Idén väcktes om en marknadsplats för form och innovationer, och tanken gick direkt till alla de formgivare och uppfinnare som gick arbetslösa. Och därmed såg Designtorget dagens ljus, och resten är svensk designhistoria. 

Design, inredning och lastpallar 

Det började som en pop-up butik, uppbyggd med lastpallar och andra mycket enkla medel. Men idén om att formgivare och producenter kunde visa upp och sälja sina alster på ett och samma ställe där många människor rörde sig, visade sig vara helt rätt. Butiksytan skulle användas för försäljning, pressvisningar och utställningar, vilket fortfarande gäller än idag. Den nya butiken vid Plattan kom att erbjuda ett ständigt nytt och spännande urval av svensk design och hantverk till en stor kundkrets, och blev snabbt en självklar destination för designintresserade. 

För svensk design i tiden 

Under åren har tusentals designprodukter visats upp och upptäckts på Designtorget. Många formgivare och designalster började sin resa via Designtorget. Till exempel har succéer som Stumpastaken, Hövding, Krok Mama och Pluring lanserats här.  


På Designtorget har det alltid funnits en tanke att nutiden ska synas i sortimentet och även underlätta i kundens vardag. Från 90-talets TV-ställ för tjock-tv:n, via 00-talets CD-ställ, till dagens smarta produkter tillverkade i återvunna material och anpassade för hushållens återvinning, till exempel Aperio.  

Nya formgivare, hantverkare och entreprenörer  

Allt sedan starten har vi lyckats behålla en företagskultur där nyfikenhet och kreativitet varit starkt lysande ledstjärnor. Vi vet att vi bidrar till att sätta svenska formgivare på kartan, och att Designtorget inspirerar människor från alla världens hörn genom att ständigt vara i framkant vad gäller ny design och innovationer. Men också att samtidigt vara den självklara presentbutiken för alla. Vår vision att göra skandinavisk design lika framgångsrik som tillgänglig genomsyrar allt vi gör. 

Nära samarbete med designskolor 

Ända sedan starten har Designtorget samarbetat med olika designskolor, bland annat Beckmans Designhögskola, Konstfack, Handarbetets vänner och inkubatorn eXpressions i Umeå. Den här typen av samarbeten har varit och är viktiga för oss. Vi vill redan under ett tidigt stadie ge unga formgivare möjlighet att arbeta med branschanknuten produktion. Från dessa samarbeten lever vissa favoritprodukter kvar i Designtorgets sortiment, till exempel Växtställ Regrow, Kruka Örta, Påsklämma BOB för att bara nämna ett fåtal. 

Växtställ Regrow av Madeleine Nelson, Påsklämma Bob av Emilia Lamberg och Elin Åkerfeldt, Blompress Ängsfälla av Elin Holmberg, Kruka Örta av Emma Stridh och Robert Wettebrand.

Juryn har ordet 

Från allra första början har vi haft som mål att hjälpa formgivare, innovatörer och entreprenörer som i ett tidigt stadie behöver hjälp att sälja och marknadsföra sin design. Det är öppet för alla att ansöka om att sälja sin design på Designtorget, man skickar bara in sin ansökan till designjuryn, som därefter kurerar sortimentet utifrån ansökningarna.  

För att uppmärksamma juryfunktionen har vi vid två tillfällen anordnat jurydagar i butik där de ansökande fysiskt får träffa juryn för direkt feedback. Vid jurydagarna utses vinnare som får ett marknadspaket till värde av 50 000 kr och chansen att sälja sin produkt på Designtorget.  

Vinnare 2022; Martin Gustafson Magnusson med tavelhängaren Väggit och Siri Boekhout med vasen Tulpe.

Ägarskap och butiker 

Våra butiker har under åren funnits i flera olika svenska städer, däribland Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Arlanda, Linköping och Sundsvall. Under en period fanns det också en butik i Oslo, och 2008 utökade Designtorget med vår egen e-handel.  

2003 bytte Designtorget ägare och blev en del av Novax/Axel Johnsson och 2019 förvärvas Designtorget som dotterbolag av Åhléns. Idag har Designtorget och Åhléns ett samarbete både när det gäller praktiska funktioner som lager och den gemensamt framtagna kollektionen för Designtorget. Sedan 2022 är Ayad Al-Saffar Åhléns, och därmed även Designtorgets nya huvudägare.

Vårt varumärke 

Ungefär 20 år efter starten gjordes en uppdatering av Designtorgets varumärke genom ny visuell profil och nytt koncept. Den gamla färgstarka loggan byttes ut mot dagens mer avskalade logotyp. Konceptet togs fram i samarbete med Boys Don’t Cry och designbyrån Kurppa Hosk.  

Kärnan i logotypen är symbolen ”DT” som symboliserar balans, hemmet och transparens i all den design du hittar här. Betraktaren kan se bokstäverna som en vågskål, ett bord med skål eller en smiley, till exempel. Men konceptet blir aldrig färdigt, det är under ständig utvecklig för att fortsätta överraska och inspirera kunderna även i framtiden.  

Vårt senaste butikskoncept från 2022 togs fram för att förtydliga vår kärlek till hantverket. Vi vill skapa en kontext som förstärker och lyfter fram våra noga utvalda produkter, dess material och formspråk genom en känsla av närhet till naturen med inspiration från berg, jord och skog.  

De senaste 30 åren har berättat en historia. Nu är det dags att skriva nästa. 

 
"Precis som för 30 år sedan tycker vi fortfarande att Designtorget är en förbaskat bra idé, och vi som arbetar med Designtorget idag ser framemot att ta bolaget in i de kommande 30 åren. Att hålla fast vid bolagets kärnvärden –att fortsätta vara den självklara destinationen för ny och klassisk skandinavisk design– , är något vi arbetar med varje dag. Och det kommer vi aldrig att bli klara med.  Designtorget ska vara en lustfylld och inspirerande destination, både att arbeta på och såklart för våra kunder att besöka både i butik och online."

"Under 2023 kommer vi att fokusera på att fira Designtorget ordentligt. Vi kommer att ha många event och även en rad jubileumsprodukter som vi tar fram i begränsad upplaga. Håll ögonen öppna! Utan våra fantastiska kunder och leverantörer finns det inget Designtorget, tack för ert förtroende i dessa 30 år. Vi ser fram emot kommande 30 år!"

– Emma Klintbo Klingspor, VD Designtorget

Några av våra populära produkter både då och idag

Inloggning
Skapa ett konto
Återställ lösenord