30 dagars öppet köp
Snabba leveranser
0

Retur & reklamation

Du har alltid 30 dagars öppet köp när du handlar på designtorget.se eller i någon av våra butiker. Varan ska ligga i sin originalförpackning och vara oanvänd och i nyskick. Vid köp av produkt som är specialtillverkad för kund gäller ej öppet köp.

Reklamation


Hur returnerar jag min order som jag lagt på designtorget.se?

Innan returen:
Alla varor behöver vara i samma skick som de mottogs i och packas i sin originalförpackning med tillhörande ytterkartong/emballage. Detta innebär att öppet köp inte längre gäller efter att en produkt som levereras omonterad har blivit monterad av dig som kund. Detta eftersom den då inte är i samma skick som vid leverans. Tejpa ytterkartongen ordentligt och säkerställ att produktkartongen är hel. Returetiketten måste fästas på ytterkartongen. 

Det finns två sätt du kan returnera på:

1. Returnera i butik

Om du bor i närheten utav någon av våra fysiska butiker går det bra att returnera varan där. Obs! Du kan tyvärr inte returnera i de Åhléns-varuhus som har Designtorget butik. Har du beställt varor online via Åhlens.se kan dessa endast returneras till Designtorgets e-handelslager, se returinformation här.


Du kan ej returnera beställningsvaror eller rea-varor i butik, utan dessa behöver returneras till vårt e-handelslager (kampanjvaror går däremot bra att returnera).

Din orderbekräftelse som du fått per mail är ditt kvitto. Återbetalning sker i enlighet med ursprungligt betalsätt. Du får alltså inte pengarna tillbaka direkt i butiken, utan endast en kvittens på att vi tagit emot din retur Här hittar du närmaste butik.

2. Returnera till vårt e-handelslager

För att returnera till vårt e-handelslager följer du nedan information om hur du går tillväga beroende på valt leveranssätt. Fyll i ditt ordernummer och orsak till retur på den medföljande returblanketten. 

Alla varor behöver vara i samma skick som de mottogs i och packas i sin originalförpackning med tillhörande ytterkartong/emballage. Detta innebär att öppet köp inte längre gäller efter att en produkt som levereras omonterad har blivit monterad av dig som kund. Detta eftersom den då inte är i samma skick som vid leverans. Tejpa ytterkartongen ordentligt och säkerställ att produktkartongen är hel. Returetiketten måste fästas på ytterkartongen. Levereras din produkt utan extra emballage kan du klistra på returfraktsedeln direkt på originalförpackningen.

Kreditering sker så snart paketet är mottaget och returen är hanterad. Om du valt fakturering via Klarna kan du själv logga in på Klarnas hemsida och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Retur för paket under 20kg (ombudspaket).

För att returnera ditt paket så registrerar du din retur via denna länk: Klicka här för att registrera din retur.
Du kan alltid returnera ditt paket på ditt postnord-ombud om ditt paket väger mindre än 20kg och är under 120cm. Postombudet skriver därefter ut din returetikett och fäster det på paketet, och ger dig en kvittens som bekräftar att du skickat returen. Returavgiften är 69kr.

Retur för paket som väger över 20kg eller är skrymmande

Kontakta kundservice för att få hjälp att registrera din retur med DHL och postnord hemleverans. Har du beställt med Airmee kan du själv gå in via appen och registrera din retur. Kontakta kundservice ifall du har några frågor. 

Retur med Airmee
Har du beställt via Airmee behöver du boka upphämtning för returen direkt via Airmees spårningssida, du får en länk till spårningssidan via SMS i samband med din leverans. Alla returer hämtas mellan kl 17-22 och budet har med sig fraktsedeln som fästs på paketet vid upphämtning. Retur via Airmee kostar 99 kronor och dras av från din återbetalning när returen kommit in till oss. 

Retur med DHL
Har du beställt via DHL behöver du kontakta vår kundtjänst så skickar vi dig en returfraktsedel. Upphämtningen sker från din hemadress. Följ instruktionerna som medföljer din returfraktsedel för att boka upphämtning. Retur via DHL kostar 199 kronor och dras av från din återbetalning när returen kommit in till oss. 

 

Vad kostar det att returnera?

Du står själv för returfrakten för beställningar som returneras. Med Postnord, Schenker är returkostnaden 69kr, Airmee 99kr och för hemleverans med DHL är kostnaden 199 kr. Vi står självklart för alla fraktkostnader vid fabrikationsfel eller om du har fått fel vara, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare. Vid en retur står du själv för den eventuella frakten som tillkom vid ditt köp.

Hur går jag till väga om jag vill göra ett byte?

Vi tillämpar inte bytesorder på designtorget.se. Du behöver skicka tillbaka din vara till oss och sedan lägga en ny beställning på den vara som du vill köpa istället.

Hur blir jag återbetald vid en retur?

Återbetalning sker på samma sätt som ursprungligt betalsätt. Har du inte betalt fakturan än kommer den krediteras så snart returen är behandlad. Om din faktura snart förfaller kan du själv logga in på Klarnas hemsida/app och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern. Vid betalfrågor kontakta alltid Klarna på 08-120 120 10.

Vad händer med min faktura vid en retur?

Fakturan korrigeras när returen är behandlad av oss, du får bekräftelse via mail av Klarna när den uppdaterats. Eventuell frakt samt returfrakt kommer att synas på den uppdaterade fakturan.

Om din faktura snart förfaller kan du själv logga in på Klarnas hemsida/app och pausa fakturan, oavsett om du returnerar hela eller delar av ordern.

Reklamation

Designtorget följer Konsumentverkets riktlinjer när det gäller reklamationer. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten och omfattar t ex inte fel som är orsakade av normalt slitage eller handhavande fel. Skulle en produkt vara trasig eller felaktig, har du som kund möjlighet att reklamera varan inom 3 år tillsammans med ditt kvitto som bevis.

Du kan antingen ta med produkten till valfri butik tillsammans med ditt kvitto/orderbekräftelse, eller kontakta vår kundtjänst. Skriv med följande information så hjälper vi dig vidare på bästa sätt:
- Ordernummer
- Bilder på den defekta varan
- Kontaktuppgifter

Om du har några frågor gällande retur eller reklamation är du alltid välkommen att maila oss på kundservice@designtorget.se.

Min vara kom fram skadad, hur gör jag nu?

Maila vår kundtjänst följande information så hjälper vi dig vidare.

-Ditt ordernummer (du finner detta i din orderbekräftelse)
-En beskrivning av skadan
-Bilder på skadan

  1.  
;