Designtorget lanserar kollektion i samarbete med Kalles Kaviar som firar 70 år!
I samband med 70-årsjubileet av den ikoniska rökta kaviaren på tub lanserar Designtorget en exklusiv kollektion bestående av tio produkter. Kollektionen har tagits fram i samarbete med Kalles Kaviar med målet att spegla varumärkets glada, varma och lekfulla anda.
Designtorget lanserar kollektion i samarbete med Kalles Kaviar som firar 70 år!
I samband med 70-årsjubileet av den ikoniska rökta kaviaren på tub lanserar Designtorget en exklusiv kollektion bestående av tio produkter. Kollektionen har tagits fram i samarbete med Kalles Kaviar med målet att spegla varumärkets glada, varma och lekfulla anda.
Kalles Kaviar är mycket mer än bara ett pålägg – det är en svensk ikon som har funnits på svenska frukostbord sedan 1954. Det är även en vanlig referens när man ska ge ett exempel av något typiskt svenskt. Det starka varumärket kan kännas igen av endast färgkombinationen, formen eller figuren av pojken Kalle. Kollektionen bygger på den ikoniska tubens färg och form samt dess självklara plats på frukostbordet. Eftersom Kalle fyller 70 år fångar även motiven stämningen av ett frukostkalas!
När Orkla kontaktade oss för att diskutera ett potentiellt samarbete inför Kalles jubileum, kände vi direkt att det var en perfekt matchning med Designtorget. Kalles, med sin folkkära och lekfulla anda, passar utmärkt med vår vision som en marknadsplats som tillgängliggör design och uppmanar till kreativitet. Designtorgets VD, Emma Klintbo Klingspor om samarbetet.
Kollektionen består av en frukostbricka, glasunderlägg, kökshandduk, dricksglas och en tygväska med kaviar-inspirerade illustrationer av Mathilde Ahlström. Keramikstudion Swedenland ceramic har även formgivit en vas och muggar där keramikens form återspeglar kaviarsträngens karakteristiska mönster. Kollektionen inkluderar även en röd handdukshållare (Pluring), som symboliserar det röda locket på Kalles Kaviar-tuben.
Kollektionen lanseras den 17 september 2024, både i butik och online.
Få anade vilken framgångssaga det skulle bli, den där dagen i början av 1950-talet när fabrikschefen Gunnar Stensby presenterade en rökt kaviar på huvudkontoret. Han mötte en god portion skepsis – ja, kanske till och med skratt. Men redan efter ett år såldes en miljon tuber Kalles Kaviar och succén var ett faktum.
Idag, 70 år senare, säljs en tub Kalles Kaviar var tredje sekund, det innebär att vi varje år klämmer i oss över 10 miljoner tuber Kalles Kaviar.
Kallestuberna pryds av samma Kalle som för 70 år sedan, som faktiskt är en livs levande person, Carl Ameln. Carl var 6 år när Kalles lanserades och son till den dåvarande Abba-chefen. Som tack för att Kalles får låna hans ansikte får Carl gratis kaviar resten av livet, och de levererar tuber till hans dörr än idag.
Vad gör då Kalles så speciell? Det exakta receptet är en välbevarad hemlighet men kaviaren tillagas av torskrom, potatis, socker, salt och tomatpuré. En sak som är unik med Kalles är också att torskromen lagras på tunnor under optimala förhållanden för råvarorna att mogna i Orkla Foods Sveriges bergrum i Kungshamn på västkusten. Kalles lagas sedan till och förpackas i bolagets intilliggande fiskanläggning.